Kan jeg nøjes med en facebook side, eller skal jeg også have en hjemmeside?

Skrevet af Henrik - December 10, 2017

Kan jeg nøjes med en facebook side, eller skal jeg også have en hjemmeside?

Flere og flere virksomheder er begyndt at stille sig selv dette spørgsmål. Vi lever i en tid, hvor de sociale medier fylder mere og mere. Før i tiden har det været mere utænkeligt, at en virksomhed ikke skal have en eller anden form for hjemmeside. Men med fremkomsten af de sociale medier og deres stadig stigende popularitet, er det så overhovedet nødvendigt med en hjemmeside? Det korte svar er ja.

Ja, det er stadig nødvendigt at have en hjemmeside. Der er flere forskellige aspekter til denne påstand, og omfanget af hjemmesiden er meget kontekstafhængig. Læs derfor med, hvis du vil blive lidt klogere på, hvorfor det stadig er relevant at have en firmahjemmeside.

En hjemmeside er uundværlig

Facebook’s stigende popularitet gør, at man finder det helt uundværligt at have en facebookside til deres firma. I mange tilfælde vil dette også være tilfældet, da mulighederne for at nå den helt rette målgruppe bare er bedre på Facebook og lignende sociale platforme.

Hjemmesiden er stadig et helt centralt element i at skabe gode relationer til ens kunder. Hvis man søger efter informationer om en given virksomhed, vil langt de fleste stadig gøre dette på Google, og mange vil derfor lede efter en hjemmeside.
Hjemmesiden er en fantastisk platform til at gøre disse informationer tilgængelige for ens kunder.

Der er dog et lille men. Man skal i høj grad tænke over hvilket omfang hjemmesiden skal have. Det er ofte en tidskrævende opgave at sørge for at indholdet på hjemmesiden er opdateret, sammenlignet med at poste indhold på de sociale medier. Man skal derfor gøre sig nogle helt klare overvejelser over hvilket indhold, der skal være på hjemmeside, omfanget af det og hvor meget tid man ønsker at bruge på opdatering.

Hjemmesider kan noget andet end de sociale medier

Der er ingen tvivl om, at de sociale medier kan noget helt specielt. Det skal dog ikke underminere alt det gode, som en hjemmeside har at tilbyde. Hvis man gør det rigtigt, kan hjemmesiden fungerer som et fantastisk brandingsværktøj. For at en hjemmeside skal fungere helt optimalt, kræver det dog lidt.

Det kræver først og fremmest penge. For at få en ordentlig platform, skal man regne med at betale penge for det. Det kræver dernæst tid. Man kan ikke nøjes med at lave indholdet en enkelt gang og herefter aldrig opdatere det igen. Meget indhold kan selvfølgelig leve i lang tid, men der skal nyt indhold til. Igen er det vigtigt at vurdere, hvor meget tid og energi man ønsker at bruge på denne opgave.

Hjemmesiden skal give kunden det bedste indblik i din virksomhed. Den må gerne være inspirerende og underholdende. Den skal fungere rent æstetisk. Der er selvfølgelig mange meninger om, hvordan en hjemmeside bedst fungerer rent visuelt. Det vigtigste er, at det visuelle udtryk passer til virksomhedens image.

Så selvom vi lever i denne storhedstid for sociale medier, er det ikke ensbetydende med, at hjemmesiden er død. De fleste mennesker finder stadig mange informationer om virksomheder på nettet. De sociale medier skal blot ses som endnu en platform, hvor man kan nå sin målgruppe, og ikke en platform, der skal søge at erstatte hjemmesiden.

De sociale medier - den dynamiske platform

Nu er det blevet slået fast – det er ikke et spørgsmål om enten eller. Den bedste løsning i langt de fleste tilfælde vil være både at have en facebookside og en hjemmeside. De kan som sagt noget helt forskelligt.

De sociale medier er en helt fantastisk mulighed for at komme direkte i kontakt med målgruppen. Den mulighed for feedback er helt unik på de sociale medier, fordi kontakten mellem dig og kunden skabes på få sekunder uafhængig af tid og sted.

De sociale medier er samtidig fantastiske til at målrette kommunikationen til den helt rigtige målgruppe. Der er langt større mulighed for segmentering. På Facebook er det nemt at målrette de enkelte spørgsmål til forskellige målgrupper.

Kommunikationen kan på den måde målrettes den enkelte, hvorimod kommunikationen på hjemmesiden skal være mere bred. Dette understreger, at det ikke er et spørgsmål om enten eller. Man kan i princippet godt nøjes med en facebookside, men det er mest optimalt at kombinere denne med en hjemmeside.