Hvorfor er det vigtigt at have en hjemmeside til sin virksomhed

Skrevet af Henrik - November 10, 2017

Hvorfor er det vigtigt at have en hjemmeside til sin virksomhed

Enhver moderne virksomhed har brug for en god hjemmeside, hvor man kan finde info om koncept og produkter online. Men hvorfor egentlig det?

Det er ikke alle virksomhedsejere, der lige kan se fidusen i at gå live på det store verdensnet. Tværtimod kan det synes unødvendigt og besværligt, særligt når man har en fysisk eksisterende butik, hvor kunderne kan komme hen for at se på varerne og købe. Men her er det vigtigt at forstå, at en butik og en hjemmeside er to vidt forskellige ting.

I en butik kan man se varerne som de virkelig er, og nogle gange kan man også få lov at prøve på. Har man en virksomhed, der tilbyder arbejdskraft, så har de potentielle kunder i butikken en mulighed for at se arbejderne i øjnene og tage en god snak med chefen.

Men en hjemmeside kan noget andet, og den kan derfor ikke fungere i stedet for eller uden en rigtig butik eller et rigtigt værksted. Hjemmesiden fungerer nemlig i høj grad som effektiv PR, og så er den samtidig et tilbud for dem, som af den ene eller den anden grund ikke har mulighed for at besøge de fysiske lokaler.

En hjemmeside er god reklame

Lad os se på PR-delen først. Dette er nok det mest effektive og allermest vigtige aspekt ved en hjemmeside overhovedet. Hvad end man bruger firmaets hjemmeside som salgsbase eller blot som information, så er den en yderst vigtig del af ens image udadtil.

Hjemmesiden er nemlig i mange tilfælde det første, som kunderne overhovedet ser. Typisk vil mange nemlig gå ind på nettet og søge på forhandlere, før de rent faktisk tager ud for at besøge butikkerne.

Når man som potentiel kunde klikker ind på en hjemmeside, så beslutter man sig lynhurtigt for, om man er købt eller solgt. Har man som firma en flot opstillet og let tilgængelig hjemmeside, så kan man altså nemt vinde nogle kunder over på sin side. Her har man også mulighed for at formidle nogle af de informationer, som man normalt ikke får videregivet nede i butikken.

For eksempel kan man indsætte info om firmaet, dets historie, dets værdier og de forskellige ansatte i koncernen. På den måde kan man lære virksomheden at kende mere intimt og i sit eget tempo – noget som den travle og lidt hektiske butik sjældent giver samme mulighed for.

En god hjemmeside kan booste salget

Ud over den universelle gode PR-værdi, så er der også andre muligheder, når det kommer til hjemmesider. For er man en virksomhed, som satser på at kunne sælge nogle af sine varer online, så er en hjemmeside næsten helt uundværlig. Her kan man nemlig udbyde produkter til de kunder, som ikke har tid til at komme ned i butikken eller bor for langt væk.

I forhold til den fysisk begrænsede butik kan man også på nettet tilbyde et næsten ubetinget stort udvalg af alle størrelser og variationer af et givent produkt. På internettet er pladsmangel nemlig sjældent en faktor.

Der er store fordele ved enten at omlægge sit salg til at være online på hjemmesiden, eller i hvert fald bruge hjemmesiden til at supplere det. Der er nemlig rigtig mange moderne, travle mennesker, der efterhånden ikke har tiden eller overskuddet til at bruge en hel eftermiddag på at shoppe eller snakke med sælgere.

På en hjemmeside kan de lynhurtigt tage stilling til udseende, pris og produktinfo, og det endda uden at skulle løfte sig fra den stol, som de sidder i. Dette gør at mange tager hurtigere og mere positive beslutninger, når de handler online.

Lav en visuelt appellerende hjemmeside

Hjemmesider er altså et must og en kæmpe hjælp for enhver seriøs virksomhedsejer. Men det er ikke alle hjemmesider, der er lige vellykkede og velvirkende. Det kræver nemlig et gennemtænkt koncept og et flot design, for at man kan fange kundernes interesse og ikke mindst vække den nødvendige tiltro.

Således kan man med fordel alliere sig med en dygtig grafisk designer eller en god tekstforfatter, når ens hjemmeside skal op og køre. Således kan man nemlig sikre sig, at det visuelle aspekt spiller perfekt sammen med tekst, information og de produkter, som man udbyder.