Hvad er et domæne?

Skrevet af Henrik - March 28, 2018

Hvad er et domæne?

Et domæne er den virtuelle adresse på nettet, hvor man kan tilgå din webside. På samme måde som ved en fysisk adresse, har du nemlig dit helt eget sted på nettet, når du har købt dit eget domæne.

Dermed kan du suverænt bestemme over dette sted, og du kan lave en hjemmeside lige efter dit hoved. Det er nemlig dig, som har alle rettigheder, når du har købt domænet.

Her i artiklen har vi kigget nærmere på alt omkring domæner, ligesom vi har fundet de bedste råd til valg af et godt domæne.

Vælg eventuelt dit firmanavn

For mindre virksomheder, så kan det være en rigtig god ide at vælge deres firmanavn som domæne. Hedder dit firma Murermester Jensen, så kunne et godt domæne være murermesterjensen.dk.

Dette er et nemt navn, som man husker og kan stave til. Hedder dit firma f.eks. Murermester Jensen & søn, så er det straks lidt sværere.

Her kan man enten bare kalde det murermesterjensen.dk eller forsøge at få søn med på en god måde. Man kan ikke vælge specialtegn som &, så her må man enten skrive det med bogstaver eller finde på et andet navn.

Det kræver selvfølgelig at domænet er ledigt, da kan godt være en anden murer, som allerede har taget dette domæne. Inden du vælger webhosting og domæne, så prøv at indtaste adressen i din browser, så kan du se om den er ledig.

Skal være nemt at stave og huske

Som nævnt oven for, så skal dit domæne være nemt at stave og nemt at huske. Der er ikke noget mere irriterende, end at skulle indtaste en webadresse, som er svær at stave til.

Hvis man bare indtaster et enkelt tegn forkert, så kommer man nemlig ikke hen til din webside. Udover det store irritationsmoment for dem, som prøver at finde din side, så kan det også skade dine placeringer i Googles søgeresultater.

Google bruger nemlig såkaldte links fra andre sider, når de skal beslutte, hvem der skal ligge på de værdifulde første pladser i deres søgninger. Hvis dit domæne er svært at stave til, så vil mange af de andre sider som linker til dig stave forkert, og Google opfatter derfor ikke disse links.

Du går dermed glip af meget vigtige placeringer i Googles søgninger, som kan bruges til at få kunder ind i din butik. Gør det derfor nemt for andre at linke til dig og huske dit navn, det er helt essentielt.

Undgå helst æ, ø og å

Man kan godt have æ, ø og å i sit domæne, men man skal helst undgå dette. Problemet er det samme som før, hvis folk ikke ved hvordan de staver dit domæne, så giver det dårligere placeringer i Google og nogle opgiver at finde din side.

Normalt vælger folk nemlig at skrive et ø som oe, og hvis de ikke kan finde din side på denne måde, så tænker de måske ikke over at prøve med et ø. Samtidig vil mange links ikke ramme din side korrekt.

Enten kan man være kreativ og finde på et domæne navn, hvor æ, ø og å slet ikke indgår, ellers kan man også købe flere stavemåder af samme domæne. Rent teknisk kan man købe navnet med både stavemåden ø og oe, og så sætte den ene side til at videresende brugerne til den anden.

Det kaldes at lave en redirect mellem siderne. Store virksomheder benytter sig af dette i stor stil, for ikke at tabe kunder og links. Det kræver dog noget teknik snilde at opsætte korrekt og det kræver du betaler for begge domæner. Mindre virksomheder bruger det derfor ikke i så stor stil.

Generiske navne til store virksomheder

En sidste mulighed er at vælge et såkaldt generisk navn. Det betyder du vælger et navn, som ikke behøver at have noget med dit firma at gøre, og det behøver heller ikke være et rigtigt ord.

Fordelen er her, at det er nemt at huske og du kan få et kortere domænenavn. Jubii.dk er et godt eksempel på et generisk navn, men der er mange andre muligheder.

Ofte hænger det generiske navn sammen med firmaets rigtige navn, så det bygges op som et brand. Det kræver dog en del kendskab og markedsføring, før det for alvor lykkedes at brande et generisk navn korrekt.

Derfor er det mest til større virksomheder, og mindre virksomheder bør ofte vælge et mere sigende firmanavn såsom murermesterjensen.dk.