Hvad er søgemaskineoptimering?

Skrevet af Henrik - April 11, 2018

Hvad er søgemaskineoptimering?

Søgemaskineoptimering handler om, hvordan du opnår de bedste pladser i Googles søgeresultater. Denne kamp er yderst vigtig, da langt de fleste kun klikker på de øverste placeringer i Google.

Er dit firma ikke at finde på de første pladser i Google, vil det med andre ord gå glip af stort set hele omsætningen på det omhandlende søgeord.

Her i artiklen har vi kigget nærmere på søgemaskineoptimering, og hvordan du skal forholde dig til denne disciplin.

Teknisk SEO

Søgemaskineoptimering bliver også kaldt SEO, som står for Search Engine Optimization. Fra nu af kalder vi det SEO i artiklen her, da det er nemmere og det faktisk også er det de fleste kalder det.

Teknisk SEO går ud på, hvordan du optimerer din hjemmeside, så Google nemt finder den. Det handler om at opbygge sin hjemmeside på en logisk måde, hvor der er links i mellem alle siderne. Bruger man Wordpress til sin hjemmeside, så er det nemt at få styr på en god struktur.

Det kan anbefales at installere det kendte plugin, Yoast SEO til Wordpress, det guider dig sikkert gennem din opbygning af hjemmesiden, så den bliver mere SEO venlig.

Godt indhold er essentielt

For bare få år siden, så spillede den tekniske SEO den største rolle. Google vil dog gerne belønne det gode indhold på nettet, da det er det folk søger.

Google har derfor ændret fokus, så de i stigende grad prioriterer hjemmesider, hvor brugerne er glade for at være. Derfor måler Google den tid og den adfærd brugerne har på de forskellige sider, og herefter sammenligner Google denne adfærd.

Er brugerne utilfredse og klikker sig væk fra din side, så får du dermed en straf. Er brugerne glade og bruger lang tid på at klikke sig rundt på din side, så bliver du belønnet.

Du kan derfor komme rigtigt langt med godt indhold, og der er her dit primære fokus bør ligge. Er brugerne tilstrækkelig glade, så skal Google nok belønne dig.

Undgå spam links

En vigtig ting i SEO er links. Det ses som et kvalitetsstempel af en hjemmeside, hvis den har mange links fra andre sider. Dette har tidligere været udnyttet, så firmaer har købt tusindvis af spamlinks fra f.eks. Indien, for på denne måde at øge ens placeringer.

I dag er Googles algoritmer dog så avancerede, at de hurtigt fanger disse forsøg på manipulation af søgeresultaterne. En sådan adfærd skader Google, da brugerne ikke får de bedste resultater.

Google slår derfor voldsomt ned på en sådan adfærd, og enten bliver hjemmesiderne smidt helt ud af Google ellers bliver de gemt langt tilbage i søgeresultaterne.

Du må derfor aldrig nogensinde købe spam links eller gøre andet for at manipulere med resultaterne, før eller siden vil Google straffe dig hårdt, og så er der ingen kære mor.

Gode links er vigtige

De gode links er dog utroligt vigtige for din SEO, og det er en af de vigtigste parametre sammen med brugernes adfærd på din side.

For at Google karakteriserer links som gode, så skal de primært komme fra relevante sider. Har du en blog om madlavning, så skal en stor del af dine links komme fra sider med samme tema og på samme sprog.

På denne måde kan Google konkludere, at det er reelle links og ikke købte spamlinks. I dag handler det derfor om at få nogle enkelte kvalitetslinks, og ikke en masse spam links.

Vælg en god webhosting

Dit valg af webhosting har også indirekte betydning for din SEO. Google vil som sagt have tilfredse kunder, og folk vil have hurtige hjemmesider, for ellers klikker de sig væk igen.

Har du en dansk hjemmeside, så find et hurtigt og stabilt webhotel her i landet. Så er der kortere til serverne og hastigheden på din side bliver bedre.

Samtidig skal din webhosting være stabil, da Google også måler på den såkaldte oppetid. Det vil sige hvor mange procent af tiden, hvor din side er tilgængelig på nettet. Google vil ikke sende deres brugere over på hjemmesider, som ikke virker, hvorfor de straffer de ustabile sider.

Tænker man hele tiden på at gøre de besøgende glade, så er man kommet langt i forhold til SEO. I bund og grund handler det nemlig om servicere Google brugere, og give dem svar på de ønskede spørgsmål på en nem og hurtig måde.