Køb .dk domæne, sådan gør du

Skrevet af Henrik - November 01, 2017

Køb .dk domæne, sådan gør du

Hvis du står overfor oprettelse af en ny virksomhed, forening, organisation, en webshop eller noget helt andet, der kræver en hjemmeside, så starter de fleste med oprettelse af et domæne. For et domæne er en nødvendighed for, at din hjemmeside kan tilgås på internettet. Desuden er det helt rette domænenavn også enormt vigtigt for, om du får skabt den opmærksomhed omkring dit brand, som du ønsker. Derfor er der også en række overvejelser du bør gøre dig i forbindelse med køb af et domæne. Læs videre her og bliv klogere på, hvilke overvejelser du bør gøre dig i forbindelse med køb af .dk domæne

Hvad er et .dk domæne?

Et domæne er det navn, du vælger at kalde din hjemmeside. Som eksempel kan du sammenligne det store internet med en by, hvor hver indbygger er en hjemmeside. Hver hjemmeside har deres egen adresse, ligesom hver indbygger i en almindelig by har deres egen adresse. Domænerne er altså virtuelle adresser, hvorpå de virtuelle indbyggere kan bygge det hus de ønsker. En adresse er nødvendig for at man kan få besøg, og ligeledes er et domæne nødvendigt for, at hjemmesiden kan findes på internettet. Domænet kan tilgås fra alle mennesker på verdensplan – uanset hvor i verden de befinder sig hvornår. Derfor er domænet også unikt og ingen kan have det samme domæne.

Domænenavnet kan være alverdens påfund, men i de fleste tilfælde hænger domænet sammen med hjemmesidens indhold. Udover domænenavnet, har alle webadresser forskellige endelser. Endelsen kaldes for et top-level domæne og er det der står efter punktummet. Et top level domæne kan være .dk eller .com og angiver som oftest hjemmesidens sprog. Det vil sige, at hvis du vælger et .dk domæne, så udtrykker du, at indholdet primært er dansk.

Der findes ingen officiel udbyder af .dk domæner, og de kan dermed købes mange steder online. Derfor er der også variation i priserne. Den samlede pris omfatter domæneregistrering samt et års ejerskab. Det vil sige, at du skal huske at forny dit domæne hvert år, hvis du ønsker at fortsætte med det. Så det at løbe selve domænet er nok det letteste skridt i forbindelse med at anskaffe sig sit nye domæner. Du finder nemt flere gode udbydere via nettet og selve købet fungerer uden alverdens besværlige processer.

Hvilket .dk domæne skal du vælge?

Når du har besluttet dig for, at oprette et domæne, så er næste skridt at finde ud af hvad det skal være. Det rigtige navn gør en forskel og din online succes starter altså med et godt domæne. Hvis vi tager fat i metaforen om internettet som en virtuel by fra tidligere, så er der også nogle adresser i den virkelige verden, der er mere populære end andre. Ligeså er der nogle domænenavne, der er mere populære end andre. For eksempel er domænenavne indeholdende ordet ”kage” naturligvis populære for virksomheder, der sælger kage, mens domænenavne med ordet ”sko” er populære for virksomheder der sælger sko.

Der er derfor ofte kamp om de bedste domæner og det kan indimellem være svært at finde et ledigt domænenavn, der er både godt og sigende for dine produkter. Hvis du har et bestemt domænenavn i tankerne er det derfor en nødvendighed først og fremmest at tjekke om det er ledigt. Online finder du adskillige søgemaskiner, hvori du kan tjekke om det domæne du havde i tankerne, er ledigt.

Tommelfingerregler når du skal vælge domænenavn

Der er mange overvejelser forbundet med valg af domænenavn og her får du udpenslet nogle af de ting, der er vigtig at være opmærksom på. Som udgangspunkt er det en god idé, at vælge et domæne, der er nemt at huske – på den måde sikrer du dig, at dine besøgende og potentielle kunder har nemt ved at vende tilbage. Derfor er det også en god idé, at dit domæne er så kort som muligt. Desuden er det en god idé, at benytte en bindestreg, hvis dit firmanavn består af to ord, men undgå bindestregen, hvis der er flere end to ord. Det gør det besværligt for kunderne at og huske og skrive.

Undgå specialtegn

Det er også vigtigt at være opmærksom på, at specialtegn i domænenavnet kan medføre en række udfordringer. Derfor er det en god idé, at vælge et domænenavn uden æ, ø og å, fordi der er risici for, at dine kunder ikke kan tilgå hjemmesiden på grund af udlandsophold eller browserproblemer. Hvis dit firmanavn indeholder æ, ø eller å, så kan det være en god idé, at eje to domæner. Størstedelen af de danske kunder vil skrive domænet med specialtegnet og hvis ikke du ejer det, er der risiko for, at kunderne oplever, at hjemmesiden ikke findes. Og det er ikke godt for din onlinesucces.