Sammenlign webhosting priser 2018

Webhosting er vigtigt for din online succes. Men hvad er det? Find ud af her, hvilke overvejelser du bør gøre dig i forbindelse med webhosting og se vores anbefalede udbydere.

1. plads
Unoeuro
10 gb
Serverplads
112,-
Startgebyr
18,-
Pris/md.
Ubegrænset trafik
OneClick-install
Ugenlig backup
Ubegrænset antal domæner
2. plads
One
25 gb
Serverplads
0,-
Startgebyr
19,-
Pris/md.
Ubegrænset trafik
OneClick-install
3. plads
cHosting
5 gb
Serverplads
0,-
Startgebyr
22,-
Pris/md.
Daglig backup
OneClick-install
Webdomain
3 gb
Serverplads
99,-
Startgebyr
9,-
Pris/md.
Ubegrænset trafik
OneClick-install
Ugenlig backup
Cliche
5 gb
Serverplads
139,-
Startgebyr
24,-
Pris/md.
Ugenlig backup
OneClick-install
Ubegrænset trafik
Telefon support
TeamInternet
5 gb
Serverplads
9,-
Startgebyr
0,-
Pris/md.
Ugenlig backup
OneClick-install
Ubegrænset trafik

Billigt webhosting

Webhosting – hvad er det?

Går du med tankerne om din egen hjemmeside, så skal du have styr på flere ting; herunder domæner, webhosting og CMS, hvis du ikke selv ønsker at udvikle siden. Det er måske ord du ikke rigtig kender, eller kun har stiftet minimalt bekendtskab med, men faktum er, at det er altafgørende faktorer for din fremadrettede online succes. I det følgende får du en guide til, hvad de forskellige begreber omfatter, samt hvad en god webhost-løsning har af afgørende betydning for din nye hjemmeside.

Webhosting

Det store internet er for mange en helt og aldeles uoverskuelig størrelse og din vej ind på internettet kan være mindst lige så uoverskuelig og svær. For hvis du ønsker at oprette en helt ny hjemmeside, så er der rigtig mange ting der skal være styr på. Det er ikke blot at gå ind og oprette en hjemmeside – det er nærmere arbejdet der ligger forud for oprettelsen af hjemmesiden, der er omfattende.

Læs med her i vores guide, hvor vi kommer ind på de forskellige overvejelser og ting, som er vigtige at vide, i forbindelse med webhosting.

Hvad er et domæne?

Først og fremmest er det vigtigt lige at vide hvad et domæne er. Et domæne angiver – helt overordnet – det navn en hjemmeside har. Det vil sige, at et domæne er den virtuelle adresse, hvorpå dine besøgende eller potentielle kunder kan finde din hjemmeside. Domænenavnet kan være hvad som helst, men i langt de fleste tilfælde findes der sammenhæng mellem domænenavnet og hjemmesidens indhold. Det rette navn er grundlaget for websucces og valg af domænenavne er nærmest en videnskab for sig selv.

Når først du har valgt det rette navn og tjekket op på, om domænet er ledigt, så er du klar til at købe det. Her må du undersøge markedet, for der findes ingen officiel udbyder af domæner. Der er altså mange forskellige udbydere og på samme måde er der også mange forskellige priser. Den samlede pris, der omfatter domæneregistrering og et års ejerskab, ligger på cirka 45 kroner og der kan dermed argumenteres for, at det at eje et domæne er en lille udgift i sig selv. Hertil kommer naturligvis udgifter til opsætning af hjemmeside og så videre.

Domæne uden webhosting

Årsagen til, at priserne for domænekøb er varierende, er at der er forskel på, hvad du får med i pakken. Hos nogle udbydere – faktisk de fleste – er det muligt at købe domænet sammen med køb af webhosting. Der er forskel på, hvorvidt der er behov for webhosting eller ej, og derfor skal du være opmærksom på, hvad der følger med, når du vil købe et domæne.

Billig webhosting

Når du køber et domæne, er det kun selve navnet du ejer. Det er altså ikke hverken rettigheder eller en hjemmeside. Det vil sige, at hvis du køber et domænenavn uden webhosting, så kan du ikke lægge din hjemmeside online, mens det heller ikke er muligt at oprette en mailadresse tilknyttet domænenavnet. Hvis du nu undrer dig over, hvorfor man skulle købe et domæne uden webhosting, så er der en god grund. For domænevane er unikke og ingen kan have det samme domæne. Samtidig er det rigtige domæne vigtigt for din websucces og derfor er der også rift om de gode domæner.

Hvorfor købe et domæne uden webhosting?

Hvis du står overfor oprettelse af en virksomhed, forening, organisation, webshop eller noget helt andet, så skal du altså finde det rette domænenavn. I og med at der er så meget rift om de gode domænenavne, så kan du med fordel skynde dig at købe de domæner du har i tankerne, for at sikre dig, at de ikke bliver snuppet for næsen af dig. Den lille udgift der er forbundet med domænekøb er altså godt lagt ud, hvis du ønsker at sikre dig det rigtige domæne. Det vil sige, at selvom du ikke er klar til at oprette en hjemmeside, så kan du sikre dig det rette domæne ved at købe det på forhånd.

Hvis du har et eller flere domænenavne i tankerne, kan det altså være en god idé at købe dem på forhånd, hvis du vil være sikker på at have det helt rigtige domænenavn, når du er klar til at oprette din hjemmeside. Første skridt er naturligvis, at tjekke om domænet er ledigt. Det kan du gøre på én af de mange online søgemaskiner, der giver mulighed for at tjekke domænenavne.

Hjemmeside uden domæne

Hvis du ønsker at oprette en hjemmeside uden et domæne, så kan det faktisk godt lade sig gøre. Det er nemlig muligt, at benytte en udbyders domæne, således at din hjemmeside bliver en underside dertil. Inden du vælger dette, er det altså nødvendigt at overveje, hvorvidt du ønsker at din virksomhed, forening, organisation eller webshop skal kobles sammen med udbyderen. Desuden skal du overveje, om du synes det giver mening at have en udbyder i forhold til de produkter, services, ydelser eller budskaber du ønsker at sælge.

Er du for eksempel en virksomhed, der ønsker at sælge serviceydelser i form af for eksempel psykolog-behandlinger, eller er du en forening, der ønsker at hverve medlemmer? Så er det måske et mindre velset valg, at have en udbyder. Hvis du omvendt har en blog eller lignende, så kan en udbyder først og fremmest hjælpe dig med opsætningen, samt udbredelsen af din blog. Det sender et bestemt signal og det er derfor vigtigt at overveje, om det er en god eller en dårlig idé.

Domæne med webhosting

I mange tilfælde er den bedste løsning at købe et domæne sammen med webhosting. Hvis du ønsker en hjemmeside, som dine besøgende eller potentielle kunder kan tilgå via internettet er webhosting en nødvendighed. Da et domæne egentlig kun er en adresse, så kan et domæne aldrig bruges alene. Et domæne alene giver dig således ikke mulighed for at eksponere dine produkter, services eller ydelser via en hjemmeside. Når du derimod køber et domænenavn sammen med webhosting får du mulighed for, at oprette din hjemmeside og lægge den online.

At investere i webhosting, er altså en forudsætning for, at din nye hjemmeside overhovedet kan blive en realitet. Den nemmeste løsning er, at købe domænet sammen med webhosting, men det er også muligt at købe domæne og webhosting separat. Så er det blot din egen opgave, at sørge for, at få knyttet domænet til din webhost. Det er derfor den nemmeste løsning, men der er også andre fordele ved det. De fleste udbydere tilbyder nemlig gode besparelser, hvis du køber domæne og webhosting samtidig. I mange tilfælde vil domæneregistreringen og andre gebyrer altså spares væk.

Du bor til leje på nettet

Overordnet set kan man sige, at du via webhosting får en plads på internettet, hvorpå din hjemmeside skal ligge. Det kan betragtes som et slags ”hotel”, som vi kender det, hvor der er mulighed for at få en plads til at opholde dig på. Via webhosting lejer du altså et ”hotelværelse”, hvor du kan udbyde din hjemmeside. Hvor et almindeligt hotel altså huser mennesker, huser webhosts altså hjemmesider.

Desuden følger der også goder med webhosting, som kan sammenlignes med de goder, der forbindes med det at leje et værelse på et hotel. For her sørges der for, at din hjemmeside kører fejlfrit, sikrer dig mod nedbrud og du har adgang til ekspertviden og support på området. Det vil sige, at webhosting – afhængigt af hvilken pakke du vælger – kan bidrage med sikkerhedskopiering, så du ikke mister vigtige filer og oplysninger, hvis der sker serverfejl og -nedbrud. Webhosting-udbyderen sørger dermed for alt, hvad der er vigtigt i forbindelse med vedligeholdelse af din hjemmeside.

Webhosting – hvordan?

Nu tænker du nok, at det da lyder nemt nok med webhosting. Og det er det egentlig også. Men denne webhost-service består ikke blot af ”hotelværelser” som du lejer – det består af flere ting. For ligesom på almindelige hoteller, er der forskellige typer ”værelser”. Der er altså forskellige størrelser på ”værelserne” i form af Megabyte-plads til filer, antal e-mail-postkasser der kan tilknyttes, forskellige muligheder for udvikling af scripts og adgang til benyttelse af databaser på forskellig vis.

Det betyder, at der er flere overvejelser, der er vigtige at gøre sig i forbindelse med webhosting. På den måde er du sikker på at leje det helt rette ”hotelværelse” til dine behov. Og det er netop vigtigt, at løsningen er tilpasset dine behov, så du først og fremmest undgår besvær og ubelejligheder, fordi du ikke har lejet det rette hotelværelse. Sekundært er det selvfølgelig vigtigt, at du ikke betaler mere for det end du behøver – dermed sagt du bør sammenligne priser og se hvad de forskellige udbydere kan tilbyde dig.

Hvilken type hjemmeside skal du have?

For at leje det rette hotelværelse, er det altså nødvendigt at klarlægge, hvilke behov du har i forbindelse med din hjemmeside, så du er sikker på, at du får dækket dine behov. Der er enormt stor forskel på behovene afhængigt af, hvilken type hjemmeside du skal bruge. Hvis det er en blog har du måske ikke brug for så meget plads, men måske brug for, at der kan være meget trafik på hjemmesiden og måske kun brug for én e-mailadresse. Hvis du omvendt er en iværksætter-virksomhed, så har du måske brug for at have et ubegrænset antal e-mail-konti tilknyttet hjemmesiden og masser af plads til filer.

Der er altså en verden til forskel i forhold til behov, og det er med den helt rette host-løsning muligt at tilgodese alle behovene. Det kræver dog, at du klarlægger dine behov ned til mindste detalje. Der er derfor en lang række spørgsmål du bør stille dig selv, når du ønsker at oprette en hjemmeside:

  • Hvor meget plads skal du bruge på serveren?
  • Hvor mange domæner skal der være tilknyttet?
  • Skal der tilknyttes en e-mail-konto til hjemmesiden?
  • Hvor meget trafik regner du med, der skal være på hjemmesiden?
  • Er kundeservice vigtigt for dig?
  • Hvad er dit budget?

Hvor meget plads skal du bruge?

Når du skal finde ud af, hvor meget plads du skal bruge, så skal du i bund og grund finde ud af, hvad hjemmesiden skal bruges til. Hvis det er en hjemmeside, hvor der skal være plads til billeder, produkter og videoer, der løbende skiftes ud og redigeres, så har du brug for mere plads – fx hvis du påtænker at køre en webshop. End hvis det er en hjemmeside, der udelukkende skal bestå af tekst og lidt billeder – til fx en blog.

Du er altså nødt til nogenlunde at definere hjemmesidens indhold, før den overhovedet er sat op. Det er meget svingende, hvilke webhosting-udbydere, der tilbyder hvilke webhosting-pakker. Når det kommer til plads, så gøres pladsen op i MB (Megabyte) og du kan udbydes alt mellem 100, 1000, 5000 og 10.000 MB til ubegrænset plads.

Hvor mange domæner skal der være tilknyttet?

Som udgangspunkt tænker du nok, at du kun skal have ét domæne tilknyttet. Men i mange tilfælde er det faktisk nødvendigt, at have tilknyttet flere. Hvis dit firmanavn for eksempel består af to ord, så kan det være en god idé, at dele ordene op med en bindestreg i domænenavnet. Det er dog anbefalelsesværdigt også at eje et domæne, hvor ordene ikke er delt op af en bindestreg. Det skyldes, at du sikrer, at alle dine potentielle besøgende kan finde din hjemmeside.

Det vil sige, at hvis din virksomhed hedder Varm Sommer, så er det en god idé både at eje domænet ”varm-sommer” og ”varmsommer”. På den måde sikrer du, at dine besøgende og potentielle kunder kan finde din hjemmeside uanset hvad.

Det samme gælder, hvis din virksomheds navn indeholder specialtegnene æ, ø og å. Som udgangspunkt er det en god idé, at vælge et domænenavn uden disse specialtegn, fordi det medfører risici for, at hjemmesiden ikke kan tilgås grundet browserproblemer eller udlandsophold.

Alligevel vil størstedelen af danskerne skrive domænenavnet med specialtegnet og hvis ikke du ejer dette domæne, vil kunderne tro, at hjemmesiden ikke findes. Det vil sige, at hvis din virksomhed hedder Glædelig Jul, så er det en god idé at eje domænerne ”glaedelig-jul”, ”glædeligjul”, ”glaedeligjul” og ”glædelig-jul”. I dette tilfælde vil det altså være værdifuldt for dig at have fire domæner tilknyttet – da du kan redirecte de domæner, du ikke som sådan vil bruge, men gerne vil sikre at skriver din målgruppen en af de andre udgaver i browseren, så bliver de ”viderestillet” til din hovedside.

E-mail?

Hvis du har brug for at kunne tilknytte en e-mail konto til din side – for eksempel hej@varmsommer.dk eller info@glaedeligjul.dk, så har du også behov for at tilkøbe en mailserver. Nogle webhosting-udbydere tilbyder ikke mail med, mens andre tilbyder, at du kan tilknytte flere e-mail konti til. Det er derfor vigtigt, at du gør dig det klart, hvorvidt og hvor mange e-mail konti du har brug for.

Hvor meget trafik regner du med?

Når du skal vælge en webhost, er det vigtigt at du ser på, hvor meget trafikplads de kan tilbyde dig. For trafik er en af de vigtigste parametre når det kommer til din hjemmeside. Nogle udbydere tilbyder ubegrænset trafik via deres servers, mens andre sætter en grænse for hvor mange besøgende din hjemmeside må have.

Det er vigtigt at være opmærksom på, at hvis der er en begrænsning på trafikken, så kan det betyde at der simpelthen blokeres for besøgende, når grænsen er nået. Hos andre webhosts gøres forbindelsen langsommere, så det ikke kan lade sig gøre at besøge hjemmesiden. Det kan i værste tilfælde medføre, at du mister besøgende og potentielle kunder, hvilket på sigt kan blive dyrt for din forretning.

Det er altså anbefalelsesværdigt at vælge en webhosting-løsning, hvor der udbydes ubegrænset trafik på din hjemmeside – igen afhængig af dine behov. Det er dog rigtig vigtigt at være opmærksom på, at ubegrænset ikke altid betyder ubegrænset. I mange tilfælde betyder det ubegrænset i forhold til, hvad der vurderes som normal trafik på den type hjemmeside du skal have. Det er derfor vigtigt, som med alt andet, at du læser det med småt før du vælger.

Er kundeservice vigtigt for dig?

Du skal også gøre op med dig selv, hvorvidt kundeservice er vigtigt for sin hjemmeside. Hvis den skal være tilgængelig hele tiden, som for eksempel en webshop, så kan det være nødvendigt at prioritere kundeservice. På den måde er du sikker på, at den potentielle kunde kan få hjælp og dermed ikke vælger at købe produkterne et andet sted. Det er dog væsentligt at vide, at webhosting med kundeservice koster ekstra og du må derfor klarlægge hvorvidt du har brug for det, eller hvorvidt du kan nøjes med kundeservice via e-mail.

Hvad er dit budget?

Af alle overvejelser, er nok den vigtigste, hvor mange penge du har til rådighed. Skal det være den toptunede, men dyre løsning – eller en billigere løsning, hvor det er okay, at forbindelsen indimellem er lidt langsom? Kig på dit budget og bestem, hvad du har lyst og mulighed for at bruge på hjemmesiden. Herefter må du overveje, hvorvidt de billige løsninger kan ende med at blive dyre, for hvis ikke du vælger den rette løsning til dine behov, så kan de mange ekstra tilkøb ende med at løbe op. Det er bestemt muligt at finde billig hosting, som passer dit budget, men vær altid OBS på at løsningen du påtænker at betale for, lever op til dine krav.